Ridning för hela slanten

Idag började jag med att rida Vattar. Slängde på stången då han varit hård och fräck i munnen. Och på en gång vart han mycket mer mjuk och började jobba bättre med överlinjen och trampa under sig. Ibland räcker det med att man hotar honom med stången ;P Red iaf galopp rundan. Idag var inte traven så bra och han slog gärna över till tölt. Men när han väl travade kunde jag samla och peta på på rumpan. Och dessutom sitta ner ordentligt. Han börjar tycka bättre och bättre om traven, även fast när han tycker att det blir jobbigt så går han över i tölt. Fick till en riktigt bra galoppfattning, och han tänkte uppåt och rundade överlinjen en aning. Det går åt rätt håll iaf. Han lägger sig inte lika mkt åt passen längre i galoppen och vissa dagar kan den vara riktigt samlad. Tölten går på som inget annat. Han behöver trampa under sig mer, och man får vara på med spöet och stark i magen i tölten, men den blir renare och renare.

Tog sen en sväng på Gladur, provade min sadel på honom istället för Childericken, och min sadel låg bättre men inte bra. Han har en del vita hår längs ortspetsarna och i bak på var sida om ryggen. Så childericken ligger inge vidare på honom. Och jag sitter inte så bra i den heller. MEn det är mkt bättre i min sadel. Har sagt till Christel att hon ska jobba honom lång och låg och det har gett resultat. Fast han försöker dra tyglarna ur händerna på en när han får för lite tygel. Men sen efter lite diskussioner så fann han sig i att det var jag som bestämde längden och han sökte sig fint och trevligt ner i både skritt och trav. Men satt man själv ner i traven så ville han sagta av. Detta behövs jobbas på. Tog även en galopp. Luftig och fin till skillnad från Vattars femgångsgalopp som jag är van vid. Men det här kommer nog gå bra. Kanske får han följa med på någon tävling i vår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback